KES BULI
Pengenalan
Buli bermaksud perbuatan mengasari
orang yang lemah dengan tujuan atau maksud untuk menunjukkan kekuatan
masing-masing. Ini secara tidak langsung, menjadikan mereka yang lemah mematuhi
atau menghormati mereka yang kuat. Ada maksud lain yang menyatakan bahawa buli
bermaksud tingkah laku agresif sama ada dalam bentuk fizikal atau psikologikal
yang dilakukan secara berulang kali ke atas mangsa dan ia bertujuan
mendatangkan perasaan tidak selesa, aman, tenteram dan harmoni.
Selain itu, gejala buli juga boleh
didefenisikan sebagai masalah yang meliputi kegiatan seperti memeras ugut,
menghina, mengejek, menumbuk, memaki dan sebagainya yang dilakukan oleh
seseorang terhadap pemangsanya. Memang tidak boleh dinafikan bahawa dewasa ini,
kes buli yang berlaku di sekolah semakin berleluasa dan menjadi-jadi. Hal ini
telah mencapai satu tahap yang amat merimaskan dan membimbangkan pelbagai pihak
seperti pihak sekolah, ibu bapa, kerajaan, masyarakat dan lain-lain lagi.
Menurut kajian, kes buli ini menjadi semakin meningkat pada setiap tahun dalam
kalangan pelajar terutamanya pelajar sekolah dan institut pengajian tinggi awam
semakin . “Banyak fektor mendorong kepada berlakunya gejala buli ini bah kata
pepatah melayu Jika tidak kerana angin masakan pokok bergoyang”
Faktor-faktor
berlakunya kes buli dalam kalangan pelajar
Faktor kegagalan ibu bapa
melakanakan tanggungjawab terhadap anak merupakan akar tunjang kepada berlaku
gejala negatif seperti ini.Pada masa moden ini,ibu bapa hanya mementingkan
bidang profession dan kerjaya mereka yang bermotifkan hanya untuk mencari
pendapatan sehingga mengabaikan tanggungjawab mereka terhadap anak.Ini
menyebabkan seseorang anak itu kurang mendapat perhatian dan belaian kasih
sayang daripada ibu bapa mereka.Anak juga tidak mengetahui perkara yang
dilakukan oleh mereka adalah betul atau salah,baik atau buruk akibat tiada
bimbingan ibu bapa sehingga menjejak kaki ke alam gejala sosial seperti gejala
membuli.Tambahan pula belaian kasih sayang yang tidak cukup yang diterima
daripada ibu bapa juga melahirkan anak yang bersikap agresif dan tidak
perikemanusiaan sehingga mereka melakukan perkara yang tidak sepatutnya
terhadap orang lain tanpa mempunyai rasa bertimbang rasa dan belas kasihan.
Selain daripada itu,kekurangan
pengawasan dan disiplin yang longgar di sekolah juga mendorong berlakunya
gejala membuli ini.Pihak sekolah yang kurang peka dan tidak mengambil peduli
tentang disiplin sekolah serta kelonggaran disiplin memberi peluang emas kepada
para pelajar untuk mengambil kesempatan dalam melakukan gejala sosial seperti
gejala membuli.Kelonggaran disiplin juga menyebabkan pelajar terutamanya
pelajar lelaki menunjukkan keberanian mereka dan mengambil peluang untuk
melakukan apa saja perkara secara bebas dan ini adalah disebabkan tiada pihak
yang mengambil peduli sehingga membawa masalah –masalah yang tidak bermoral. Contohnya,
kes buli yang berlaku baru-baru ini di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Hussein
Onn dimana pelajar-pelajar disana membuli ketua kelas mereka. Mengikut kajian ,
kelonggaran disiplin di sekolah tersebut merupakan pemangkin utama gejala ini
berlaku.
Kekurangan penghayatan nilai –nilai
moral dan agama juga menyebabkan para remaja terlibat dalam gejala negatif
seperti membuli ini.Ini adalah disebabkan,seseorang pelajar yang mempunyai
nilai moral dan agama yang tinggi tidak mudah terpengaruh untuk melibatkan diri
dalam gejala negatif. Tambahan pula,kekurangan penghayatan nilai moral dan
agama juga membentuk remaja yang kurang berakhlak dan mereka tidak mengetahui
perkara yang mereka lakukan adalah baik atau buruk sehingga terjebak ke alam yang
kurang baik kerana mengikuti pengaruh rakan sebaya.Remaja yang kurang
penghayatan nilai agama dan moral juga mudah mempengaruhi gerak geri rakan
sebaya ,iklan dan sebagainya yang mencetuskan diri mereka untuk mencuba apa
saja aktiviti .
Peranan
Kerajaan dan NGO
Untuk
mengatasi masalah buli pada peringkat ini , Kementerian Pelajaran telah meminta
para pelajar sentiasa berada dalam kumpulan. Hal ini akan menyukarkan pembuli
untuk menjalankan aktiviti mereka. Disamping itu pelajar-pelajar juga
dikehendaki menjauhkan diri daripada bergaul dengan murid yang berisiko tinggi
dan kawasan berisiko tinggi. Untuk mempertahankan diri pula kementerian
menyarankan agar para pelajar mempelajari seni mempertahankan diri supaya boleh
melindungi diri mereka sendiri daripada dibuli dan yang lebih penting ialah
pelajar itu sendiri mesti mempunyai kesedaran sama ada dirinya terlibat dengan
kes buli atau tidak
Selain
itu, Kementerian Pelajaran dan juga pihak sekolah menitikberatkan isu kes buli
ini dalam pelajaran di sekolah dengan melalui mata pelajaran tertentu seperti
Pendidikan Moral, Pendidikan Islam, Pendidikan Sivik dan sebagainya.Melalui
pendidikan ini,para pelajar dapat kesedaran dan mempelajari kebaikan serta
menjauhi gejala kurang baik.Kerajaan juga perlu bergabung dengan agensi- agensi
tertentu untuk mengadakan kempen kesedaran dan ceramah kesedaran tentang gejala
membuli.Melalui cara ini,remaja dapat mempelajari kesan sampingan yang
diperolehi daripada melakukan gejala membuli dan berupaya untuk tidak melakukan
perbuatan ini terhadap orang lain.Contohya kempen ANTI BULI yang dijalankan di
pekan Marang telah mendapat sambutan mengalakkan dan lebih kurang 70% kes membuli
dapat dikurangkan sekitar kawasan tersebut setelah kempen tersebut dijalankan.
Penubuhan
kelab bersifat anti-jenayah sosial di sekolah merupakan antara modus operandi
untuk menangani masalah jenayah dalam kalangan pelajar yang semakin berleluasa.
Kelab Pencegah Jenayah (KPJ) dan Skim Lencana Antidadah (SLAD) merupakan antara
kelab bersifat anti-jenayah yang ditubuhkan di sekolah. Kelab-kelab seperti ini
bukan sahaja mendedahkan keburukan melakukan jenayah malahan menggalakkan
remaja untuk sentiasa melakukan perkara-perkara yang berunsurkan sifat mahmudah
seperti tolong-menolong dan ikhlas dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Kelab
bersifat anti-jenayah sosial didefinisikan sebagai pertubuhan yang mencegah
sebarang penjenayahan daripada berlaku dan menjadi lebih parah. Hal ini
bersesuaian dengan pepatah, “mencegah lebih baik daripada mengubat”.
Statistik
Statistik
Polis Diraja Malaysia menunjukkan terdapat 3627 kes jenayah yang membabitkan
pelajar sekolah pada tahun 2003. Pelajar-pelajar yang terlibat dalam kes
tersebut berumur di antara 7 hingga 18 tahun (Utusan Malaysia, 25 Mac 2004). Kebanyakan
kes-kes jenayah tersebut bermula daripada tingkah laku buli. Pelajar yang bertingkah
laku agresif buli cenderung untuk membentuk tingkah laku agresif ganas apabila
dewasa kelak.
Antara
buli yang banyak berlaku di sekolah, 38% telah berlaku dalam bilik darjah, 35%
berlaku di kantin sekolah, sementara 23% pula di tandas. 95% daripada 4,000
pelajar yang ditinjau mengaku pernah dibuli atau melihat kes buli yang berlaku
di sekolah mereka (Gabungan Mencegah Kelakuan Buli Bagi Kanak-Kanak dan Belia,
2006).
Dalam
satu kajian yang telah dijalankan oleh Dr. Noran Fauziah Yaakub, Presiden
Persatuan Psikologi Malaysia, ke atas 2600 orang pelajar dari 26 sekolah, beliau
mendapati bahawa mereka yang dilaporkan terlibat dalam kegiatan membuli adalah
tinggi. Secara keseluruhannya, menurut Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia,
bilangan kes terbabit masih berada di bawah paras 0.03 peratus sahaja. Walaupun
jumlahnya kelihatan kecil jumlah ini perlu dibendung agar tidak menjadi semakin
parah.Oleh yang demikian, adalah lebih baik kegiatan ini dibendung terlebih
dahulu sebelum ia meningkat ketahap yang membimbangkan. Menurut Profesor Olweus
dari Bergen Universiti Norway, beliau merupakan pelopor dalam kajian masalah
buli di dunia; “mengatakan sekiranya kes buli berlaku dalam lingkungan 10 –15
peratus ia dianggap sebagai serius”.
Rajah 1 : Kadar
jenayah buli di Malaysia dari tahun 2000 – 2007
Pandangan
Pada
pandangan saya, buli akan memberi kesan buruk terutamanya kepada individu yang
terlibat dengan buli. Antara kesannya ialah mangsa akan hilang keyakinan diri,
tekanan perasaan serta kecederaan jangka panjang dan jangka pendek. Selain itu
kesan bagi pembuli pula ialah memupuk sikap gangsterisme dalam diri pembuli itu
sendiri.Hal ini kerana buli merupakan fenomena kurang sihat yang memerlukan
perhatian semua pihak. Semua pihak perlu memainkan peranan dalam mengatasi
masalah ini. Jika diteliti secara telus punca-punca berlakunya buli berlaku
kerana sikap manusia itu sendiri yang kurang pegangan agama dan kasih sayang
daripada ibu bapa.Selain itu, pengaruh rakan sebaya juga merupakan punca isu
ini sukar untuk diselesaikan.Pengaruh media massa serta amalan dan polisi
sekolah yang longgar juga menjadi punca kenapa isu ini terus berleluasa.Masalah
ini mungkin sukar dibendung sekiranya pelajar dan ibu bapa tidak bersedia
menghulur tangan memberi bantuan kepada pihak sekolah. Gejala ini mesti segera
di atasi hingga akar umbinya dengan apa cara sekalipun agar pelajar dapat
menikmati suasana pembelajaran yang kondusif Jika tidak, gejala buli ini akan
menjadi penghalang kepada kemajuan negara kerana institusi pendidikan
sepatutnya menjadi tempat yang paling selamat untuk menimba ilmu dan mendidik
anak-anak menjadi modal insan berguna kepada keluarga, bangsa dan negara.
Penutup
Natijahnya,
selagi masalah ini masih berleluasa, impian negara kita yang ingin melahirkan
satu bangsa yang bermartabat mulia dan berdaya maju akan tinggal sebagai
khayalan sahaja. Hasrat negara kita yang ingin mencapai Wawasan 2020 juga akan
tinggal sebagai angan-angan Mat Jenin semata-matanya. Hal ini kerana para
pelajar merupakan aset negara yang penting dan akan menerajui negara ini pada masa
depan. Bak kata peribahasa Melayu ‘pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara’.
Oleh itu, semua pihak haruslah sehilir semudik dan sehati sejiwa dalam usaha
menangani masalah kes buli ini walaupun kita terpaksa mengharungi liku-liku
yang penuh dengan onak duri ini. Semoga berkat daya usaha yang gigih, kita
dapat melahirkan generasi muda yang dapat menjulang nama negara dan mengangkat
martabat bangsa di persada dunia.
assalammualaikum, saudari...
ReplyDeletesaya berminat dengan kajian masalah buli yang saudari jalankan...saya berbesar hati sekiranya saudari dapat berhubung dengan saya dan kita berbincang mengenai gejala ini.. kerana saya dalam proses ingin menubuhkan satu badan ngo bagi menangani dan mendekati gejala buli terutama di kalangan pelajar sekolah.. gejala buli ini semakin berleluasa di kalangan remaja kita.. harap saudari dapat berkejasama dengan saya bagi menubuhkan ngo ini... bolehla saudari hubungi saya di apai_huda9394@ymail.com/ apai9394@gmail.com.. atau hubungi saya sendiri di talian 0133548464
salam..blh sy tahu bgaimana mahu mendapatkan data statistik kes buli seperti di atas yg latest?
ReplyDelete